Kedah 1 Chatters Forumer Komuniti!
Sila Login ! Untuk Melihat Kesemua Isi Kandungan Forum!
Seperti Download, Mp3,Movie! TQ

Register Cuma 1 Minit Dan Anda Enjoy Forever!
Kedah 1 Chatters Forumer Komuniti!

Lebih Skandal Dari Biasa
 
PortalPortal  HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  RegisterRegister  Log in  
Latest topics
» Aksi Permain Bola Yg paling Aku suka ~
Thu Sep 02, 2010 1:45 am by ____am____

» Selamat Berpuasa Semua
Tue Aug 24, 2010 6:08 pm by ____am____

» Sultan Brunei Ceraikan Azrinaz
Thu Jun 17, 2010 5:11 pm by ____am____

» SATRIA CLUB !!
Wed Jun 09, 2010 4:57 am by ___ari3l___

» Crazy asian rider wow people on the street
Fri Mar 26, 2010 2:18 pm by ____am____

» Gambar Baikk..Punya
Fri Mar 26, 2010 2:16 pm by ____am____

» (GAMBAR)Ziana Zain Berturban La Pulak
Fri Mar 26, 2010 12:33 pm by ____am____

» Nabil Masih Tahu Batas-Batas Agama
Fri Mar 26, 2010 10:46 am by ____am____

» Ku ingin kembali
Thu Mar 25, 2010 3:27 pm by ____am____

» Why malay people afraid to speak in english??
Thu Mar 25, 2010 3:24 pm by ____am____

» nak wat gath x???
Thu Mar 25, 2010 3:29 am by ____am____

» Sah Benjy, Anak Azean Irdawaty Terlibat Sindiket Edar Dadah
Tue Mar 23, 2010 9:42 am by yanie.

Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Forumer Kedah:1 on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Kedah 1 Chatters Forumer Komuniti! on your social bookmarking website
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
 Gallery
Top posters
_____.Rexo._____ (612)
 
____am____ (562)
 
___ari3l___ (222)
 
yanie. (188)
 
lola87 (115)
 
__mimi__ucu__ (85)
 
fyda (68)
 
mister-kerang (58)
 
miss-lady (58)
 
miss erien a.k.a bunga (50)
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Partner Kami

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 14 on Fri Jan 01, 2010 12:13 am
Statistics
We have 139 registered users
The newest registered user is ninie032003

Our users have posted a total of 2369 messages in 976 subjects
Facebook
Fan Club Kedah 1

Fan Club Kedah 1


Share | 
 

 Euthanasia....apa pandangan anda?

Go down 
AuthorMessage
john_aka_peah
JuniorMember
JuniorMember


Posts : 8
__Points__ : 6434
Join date : 05/01/2010
Location : pahang

PostSubject: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 2:01 am

ahaks.....holaaaaaaaaaaaa >:d<

ni aku nak mintak pendapat, pandangan, hujah dan juga idea2 bernas serta komen mengenai euthansia, kita perah otak sket, kasi pikir berat2, dan andaikata korang berada dalam dilema eutanasia ini...ape yg korang akan lakukan...check it out...ahaks MabukMabukMabuk

1. Apa itu euthanasia
jawapan : Di dalam bidang perubatan, euthanasia bermaksud tindakan agar kesakitan atau penderitaan yang dialami seseorang yang akan meninggal diperingankan. Ia juga bermaksud mempercepatkan kematian seseorang yang ada dalam kesakitan dan penderitaan hebat menjelang kematiannya

2. Jenis2 euthanasia
jawapan :

1) eutanasia aktif
tindakan doktor mempercepatkan kematian pesakit dengan memberikan suntikan ke dalam tubuh pesakit tersebut. Suntikan diberikan kepada pesakit dalam keadaan penyakit yang sangat parah ataupun penyakit sudah sampai ke tahap yang terakhir, dimana menurut perangkaan perubatan penyakit tersebut tidak mungkin akan sembuh yang membolehkan pesakit bertahan untuk terus hidup. Alasan yang biasanya dikemukakan oleh doktor ialah bahawa rawatan yang diberikan hanya memberi penderitaan kepada pesakit serta tidak akan mengurangkan kesakitan yang di alami oleh pesakit

2) euthanasia pasif
tindakan doktor menghentikan rawatan kepada pesakit yang menderita sakit tetapi secara perubatannya pesakit tidak mungkin lagi dapat disembuhkan. Memberhentikan rawatan bermaksud mempercepatkan kematian pesakit. Alasan yang dikemukakan oleh doktor ialah sumber kewangan pesakit yang sangat terhad sedangkan perubatan menuntut pembiayaan yang sangat tinggi, manakala rawatan yang diberikan menurut perangkaan doctor sudah tidak efektif lagi

Kita selalu diberi pilihan untuk menentukan keputusan, jadi APAKAH KEPUTUSAN KORANG SEKIRANYA KORANG DIBERI PILIHAN UNTUK MENENTUKAN HIDUP DAN MATI SESEORANG :-)
Back to top Go down
____am____
|_Founder_|
|_Founder_|
avatar

Posts : 562
__Points__ : 7963
Join date : 13/12/2009
Age : 31
Location : Pulau Pinang AND Alor Star

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 2:23 am

Hang salah Board ler beb! Baca dulu sebelum POST! OK
Back to top Go down
http://www.kedah.co.cc
lola87
Member
Member
avatar

Posts : 115
__Points__ : 6731
Join date : 03/01/2010
Age : 31
Location : Serdang,Selangor

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 7:07 am

Lola nk bg pdpt utk isu di atas menurut syariat islam..

A. Euthanasia Aktif

Syariah Islam mengharamkan euthanasia aktif, kerana termasuk dalam kategori pembunuhan sengaja (al-qatlu al-‘amad), walaupun niatnya baik iaitu untuk meringankan penderitaan pesakit. Hukumnya tetap haram, walaupun atas permintaan pesakit sendiri atau keluarganya. Dalil-dalil dalam masalah ini sangatlah jelas, iaitu dalil-dalil yang mengharamkan pembunuhan. Baik pembunuhan jiwa orang lain, maupun membunuh diri sendiri. Misalnya firman Allah SWT :

“Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (untuk membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar.” (QS Al-An’aam : 151)

“Dan tidak layak bagi seorang mu`min membunuh seorang mu`min (yang lain), kecuali kerana tersalah (tidak sengaja)…” (QS An-Nisaa` : 92)

“Dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu.” (QS An-Nisaa` : 29).

Dari dalil-dalil di atas, jelaslah bahwa haram hukumnya bagi doktor melakukan euthanasia aktif. Sebab tindakan itu termasuk ke dalam kategori pembunuhan sengaja (al-qatlu al-‘amad) yang merupakan tindak pidana (jarimah) dan dosa besar. Doktor yang melakukan euthanasia aktif, misalnya dengan memberikan suntikan mematikan, menurut hukum pidana Islam akan dijatuhi qishash (hukuman mati karena membunuh), oleh pemerintahan Islam (Khilafah), sesuai firman Allah :

“Telah diwajibkan atas kamu qishash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh.” (QS Al-Baqarah : 178)

Namun jika keluarga terbunuh (waliyyul maqtuul) menggugurkan qishash (dengan memaafkan), qishash tidak dilaksanakan. Selanjutnya mereka mempunyai dua pilihan lagi, meminta diyat (tebusan), atau memaafkan/menyedekahkan. Firman Allah SWT :

“Maka barangsiapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diyat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula).” (QS Al-Baqarah : 178)

Diyat untuk pembunuhan sengaja adalah 100 ekor unta di mana 40 ekor di antaranya dalam keadaan bunting, berdasarkan hadits Nabi riwayat An-Nasa`i (Al-Maliki, 1990: 111). Jika dibayar dalam bentuk dinar (uang emas) atau dirham (uang perak), maka diyatnya adalah 1000 dinar, atau senilai 4250 gram emas (1 dinar = 4,25 gram emas), atau 12.000 dirham, atau senilai 35.700 gram perak (1 dirham = 2,975 gram perak) (Al-Maliki, 1990: 113).

Tidak dapat diterima, alasan euthanasia aktif yang sering dikemukakan iaitu kasihan melihat penderitaan pesakit sehingga kemudian doktor memudahkan kematiannya. Alasan ini hanya melihat aspek lahiriah (empiris), padahal di balik itu ada aspek-aspek lainnya yang tidak diketahui dan tidak dijangkau manusia. Dengan mempercepat kematian pesakit dengan euthanasia aktif, pesakit tidak mendapatkan manfaat (hikmah) dari ujian sakit yang diberikan Allah kepada-Nya, iaitu pengampunan dosa. Rasulullah SAW bersabda,”Tidaklah menimpa kepada seseorang muslim suatu musibah, baik kesulitan, sakit, kesedihan, kesusahan, maupun penyakit, bahkan duri yang menusuknya, kecuali Allah menghapuskan kesalahan atau dosanya dengan musibah yang menimpanya itu.” (HR Bukhari dan Muslim).

B. Euthanasia Pasif

Adapun hukum euthanasia pasif, sebenarnya faktanya termasuk dalam praktik menghentikan pengobatan. Tindakan tersebut dilakukan berdasarkan keyakinan doktor bahawa pengubatan yag dilakukan tidak ada gunanya lagi dan tidak memberikan harapan sembuh kepada pesakit. Karena itu, dokter menghentikan pengubatan kepada pesakit, misalnya dengan cara menghentikan alat pernapasan buatan dari tubuh pesakit.

Menurut pandangan syariah bergantung kepada pengetahuan kita tentang hukum berubat (at-tadaawi) itu sendiri. Yakni, apakah berubat itu wajib, mandub,mubah, atau makruh? Dalam masalah ini ada perbezaan pendapat. Menurut jumhur ulama, mengubati atau berubat itu hukumnya mandub (sunnah), tidak wajib. Namun sebagian ulama ada yang mewajibkan berubat, seperti kalangan ulama Syafiiyah dan Hanabilah, seperti dikemukakan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah (Utomo, 2003:180).

Menurut Abdul Qadim Zallum (1998:68) hukum berubat adalah mandub. Tidak wajib. Hal ini berdasarkan berbagai hadits, di mana pada satu sisi Nabi SAW menuntut umatnya untuk berubat, sedangkan di sisi lain, ada qarinah (indikasi) bahawa tuntutan itu bukanlah tuntutan yang tegas (wajib), tapi tuntutan yag tidak tegas (sunnah).

Di antara hadits-hadits tersebut, adalah hadits bahwa Rasulullah SAW bersabda :

“Sesungguhnya Allah Azza Wa Jalla setiap kali menciptakan penyakit, Dia ciptakan pula ubatnya. Maka berobatlah kalian!” (HR Ahmad, dari Anas RA)

Hadits di atas menunjukkan Rasulullah SAW memerintahkan untuk berubat. Menurut ilmu Ushul Fiqih, perintah (al-amr) itu hanya memberi makna adanya tuntutan (li ath-thalab), bukan menunjukkan kewajiban (li al-wujub). Ini sesuai kaidah ushul :

Al-Ashlu fi al-amri li ath-thalab

“Perintah itu pada asalnya adalah sekedar menunjukkan adanya tuntutan.” (An-Nabhani, 1953)

Jadi, hadits riwayat Imam Ahmad di atas hanya menuntut kita berubat. Dalam hadits itu tidak terdapat suatu indikasi pun bahawa tuntutan itu bersifat wajib. Bahkan, qarinah yang ada dalam hadits-hadits lain justru menunjukkan bahwa perintah di atas tidak bersifat wajib. Hadits-hadits lain itu membolehkan tidak berubat.

Di antaranya ialah hadits yang diriwayatkan Ibnu Abbas RA, bahwa seorang perempuan hitam pernah datang kepada Nabi SAW lalu berkata,”Sesungguhnya aku terkena penyakit ayan (epilepsi) dan sering tersingkap auratku [saat kambuh]. Berdoalah kepada Allah untuk kesembuhanku!” Nabi SAW berkata,”Jika kamu mau, kamu bersabar dan akan mendapat syurga. Jika tidak mau, aku akan berdoa kepada Allah agar Dia menyembuhkanmu.” Perempuan itu berkata,”Baiklah aku akan bersabar,” lalu dia berkata lagi,”Sesungguhnya auratku sering tersingkap [saat ayanku kambuh], maka berdoalah kepada Allah agar auratku tidak tersingkap.” Maka Nabi SAW lalu berdoa untuknya. (HR Bukhari)

Hadits di atas menunjukkan bolehnya tidak berubat. Jika hadits ini digabungkan dengan hadits pertama di atas yang memerintahkan berubat, maka hadits terakhir ini menjadi indikasi (qarinah), bahawa perintah berubat adalah perintah sunnah, bukan perintah wajib. Kesimpulannya, hukum berubat adalah sunnah (mandub), bukan wajib (Zallum, 1998:69).

Dengan demikian, jelaslah pengubatan atau berubat hukumnya sunnah, termasuk dalam hal ini memasang alat-alat bantu bagi pesakit. Jika memasang alat-alat ini hukumnya sunnah, apakah doktor berhak mencabutnya dari pesakit yag telah kritis keadaannya? Abdul Qadim Zallum (1998:69) mengatakan bahwa jika para dokter telah menetapkan bahwa si pesakit telah mati organ otaknya, maka para doktor berhak menghentikan pengubatan, seperti menghentikan alat bantu pernapasan dan sebagainya. Sebab pada dasarnya penggunaan alat-alat bantu tersebut adalah termasuk aktivitas pengobatan yang hukumnya sunnah, bukan wajib. Kematian otak tersebut berarti secara pasti tidak memungkinkan lagi kembalinya kehidupan bagi pasien. Meskipun sebagian organ vital lainnya masih bisa berfungsi, tetap tidak akan dapat mengembalikan kehidupan kepada pasien, karena organ-organ ini pun akan segera tidak berfungsi.

Berdasarkan penjelasan di atas, maka hukum pemasangan alat-alat bantu kepada pesakit adalah sunnah, karena termasuk aktivitas berubat yang hukumnya sunnah. Kerana itu, hukum euthanasia pasif dalam erti menghentikan pengubatan dengan mencabut alat-alat bantu pada pesakit –setelah matinya/rosaknya organ otak—hukumnya boleh (jaiz) dan tidak haram bagi doktor. Jadi setelah mencabut alat-alat tersebut dari tubuh pesakit, doktor tidak dapat dapat dikatakan berdosa dan tidak dapat dimintai tanggung jawab mengenai tindakannya itu (Zallum, 1998:69; Zuhaili, 1996:500; Utomo, 2003:182).

Namun untuk bebasnya tanggung jawab doktor, disyaratkan adanya izin dari pesakit, walinya, atau washi-nya (washi adalah orang yang ditunjuk untuk mengawasi dan mengurus pasien). Jika pasien tidak mempunyai wali, atau washi, maka wajib diperlukan izin dari pihak penguasa (Al-Hakim/Ulil Amri) (Audah, 1992 : 522-523).

Wallahu a’lam.

study

nota kaki : ada info yg lola paste dr Jabatan Agama Islam Indonesia..
Back to top Go down
http://florallan87.blogspot.com
___ari3l___
___Tok Pengulu___
___Tok Pengulu___
avatar

Posts : 222
__Points__ : 7075
Join date : 30/12/2009
Age : 32
Location : johor

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 7:14 am

pnjangnya cik lola lol!


Back to top Go down
lola87
Member
Member
avatar

Posts : 115
__Points__ : 6731
Join date : 03/01/2010
Age : 31
Location : Serdang,Selangor

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 7:18 am

sharing info supaya xde keliruan.. pas2 terover dose plak.. hihi..

lol!
Back to top Go down
http://florallan87.blogspot.com
john_aka_peah
JuniorMember
JuniorMember


Posts : 8
__Points__ : 6434
Join date : 05/01/2010
Location : pahang

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 6:39 pm

ahaks bagus lola...itu menurut islam, satu2 nya negara yang membenarkan uthanasia ialah negara belanda, utk sudut pandangan moral, bagaimana....
Back to top Go down
miss-lady
____QueenLady____
____QueenLady____
avatar

Posts : 58
__Points__ : 6552
Join date : 30/12/2009
Age : 30
Location : penang,bukit mertajam alma,tingkat impian indah1 no 30.. hahaha lengkap kan

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 7:47 pm

erk.. Question cane nak bahas ni aek Question

Kedah:1 Forumer! Enjoy!
kedah1 forum best..
perak:1 ADMIN FORUM.. pasti ceria bersama kami
Back to top Go down
http://perak1.forumotion.com
____am____
|_Founder_|
|_Founder_|
avatar

Posts : 562
__Points__ : 7963
Join date : 13/12/2009
Age : 31
Location : Pulau Pinang AND Alor Star

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Tue Jan 05, 2010 9:19 pm

Perhhgg ,,,yang koma lama tuh mcm mana? Yang doctor ambil aharan Cabut Gas Oksigen tuh? Dalam kotregory nih gak ka
Back to top Go down
http://www.kedah.co.cc
john_aka_peah
JuniorMember
JuniorMember


Posts : 8
__Points__ : 6434
Join date : 05/01/2010
Location : pahang

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Wed Jan 06, 2010 12:11 am

am...tu termasuk dalam euthanasia pasif....
Back to top Go down
____am____
|_Founder_|
|_Founder_|
avatar

Posts : 562
__Points__ : 7963
Join date : 13/12/2009
Age : 31
Location : Pulau Pinang AND Alor Star

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Wed Jan 06, 2010 12:13 am

john_aka_peah wrote:
am...tu termasuk dalam euthanasia pasif....


Diorang perlukan arahan keluarga dan makamah dulu kan
Back to top Go down
http://www.kedah.co.cc
lola87
Member
Member
avatar

Posts : 115
__Points__ : 6731
Join date : 03/01/2010
Age : 31
Location : Serdang,Selangor

PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   Wed Jan 06, 2010 7:19 pm

Dari sudut moralnya plak ek..

Hak asasi manusia selalu dikaitkan dengan hak hidup, damai dan sebagainya. Tapi tidak tercantum dengan jelas adanya hak seseorang untuk mati. Mati sepertinya justeru dihubungkan dengan pelanggaran hak asasi manusia. Hal ini terbukti dari aspek hukum euthanasia, yang cenderung menyalahkan tenaga perubatan dalam euthanasia. Sebetulnya dengan dianutnya hak untuk hidup layak dan sebagainya, secara tidak langsung seharusnya ternaktub adanya hak untuk mati, apabila dipakai untuk menghindarkan diri dari segala kesakitan atau lebih tegas lagi dari segala penderitaan yang hebat.

Kelahiran dan kematian merupakan hak dari Tuhan sehingga tidak ada seorang pun di dunia ini yang mempunyai hak untuk memperpanjang atau memperpendek umurnya sendiri. Pernyataan ahli-ahli agama secara tegas melarang tindakan euthanasia, apapun alasannya. Doktor boleh dikategorikan melakukan dosa besar dan melawan kehendak Tuhan yaitu memperpendek umur. Orang yang menghendaki euthanasia, walaupun dengan penuh penderitaan bahkan kadang-kadang dalam keadaan tenat, dapat dikategorikan putus asa, dan putus asa tidak berkenan dihadapan Tuhan.

Mengapa orang harus ke doktor dan berubat untuk mengatasi penyakitnya, kalau memang umur mutlak di tangan Tuhan, kalau belum waktunya, tidak akan mati. Kalau seseorang berupaya mengubati penyakitnya maka dapat pula diertikan sebagai upaya memperpanjang umur atau menunda proses kematian. Jadi upaya perubatan pun dapat dipermasalahkan sebagai melawan kehendak Tuhan.

Terdapat deklarasi tentang euthanasia sendiri menegaskan hal ini dengan mengutip perkataan Santo Paulus ”Bila kita hidup, kita hidup bagi Tuhan, bila kita mati, kita mati bagi Tuhan. Apakah kita hidup atau mati, Kita adalah milik Tuhan (Rom 14:8 bdk. Fil1:20)“[38]. Manusia bukanlah pemilik mutlak dari hidupnya sendiri. manusia administrator hidup manusia yang harus mempertahankan hidup itu.

Moral of the story, layak kah kita untuk menentukan qada' dan qadar kita di dunia ini.

Renung2-kan..


Back to top Go down
http://florallan87.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Euthanasia....apa pandangan anda?   

Back to top Go down
 
Euthanasia....apa pandangan anda?
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Kedah 1 Chatters Forumer Komuniti! :: General Category :: Sembang-Sembang Kosong-
Jump to: